? The C + + programmeringssprog tjener som en udvidelse af C programmeringssprog , en af de første moderne sprog i historien om beregning. Ligesom ethvert andet sprog før og efter det , C + + afhængig af klarheden af dets syntaks for dens effektivitet . Syntaksen for C + + falder i bestemte kategorier, såsom struktur og erklæringer , drift og flow kontrol. Struktur
En enkelt linje kode i C + + kaldes en "erklæring ", og alle udtalelser afsluttes med et semikolon ( "," ) for at signalere slutningen af denne erklæring. Programmører kalder en samling af udsagn, der arbejder sammen om at udføre en opgave en " blok ", typisk adskilt fra andre blokke ved krøllede parenteser ( "{ } "). Pr. konvention er linjeskift placeret mellem erklæringer og blokke , men C + + compiler betaler kun opmærksom på de semikolon og krøllede parenteser , når du læser koden . En programmør kan også indeholde kommentarer ved hjælp dobbelt backslash ( " //" ), der vil compileren ignorere , men andre programmører kan læse
erklæringer: . Variabler
Programmører hovedsageligt bruge to former for erklæringer i C + + . Den første er den variable erklæring. En variabel indeholder en enkelt værdi . En programmør erklærer en variabel ved at definere dens type og give den et navn. Navnet kan indeholde alle tegn , så længe denne karakter er et bogstav, tal , underscore . Programmøren kan derefter tildele en værdi til denne variabel ved hjælp lighedstegnet ( "= "). Følgende eksempel illustrerer funktionen erklæring og tildeling : Hej
int x //en heltalsvariabel med navnet " x "
char bogstav //en enkelt karakter variabel
float y = 5,6 //a floating-point (decimal ) antal , tildeles værdien 5,6
erklæringer: funktioner
Den anden erklæring er en funktion erklæring. En funktion er en blok af koden givet et navn, så det kan bruges flere gange i løbet af et program ved at påkalde det navn. En funktion erklæring kræver programmøren at angive returtype for funktionen , der bestemmer , hvilken værdi funktionen returnerer når afsluttet . Erklæringen kræver også et par parentes efter navnet , indeholder argumentet listen. Derefter et par krøllede parenteser omslutter funktionens blok af kode . De følgende eksempler illustrerer funktionen erklæring : Hej
int myfunc ( int argument1 ) {//funktion med returværdi " int ", og et heltal argument
/* blok af kode * /
< p> }
Operators
C + + indeholder funktionalitet til at udføre forskellige matematiske og sammenligning operationer i løbet af kode. Faktisk matematisk beregning er en nødvendig del af C + + programmering. Typiske matematiske operatører findes for addition ( +) , subtraktion (-) , multiplikation (*) og division (/). Operatører findes også for sammenligning operationer, såsom større end ( > ), mindre end (<) , svarende til ( == ) , og ikke lig med ( ! =). Følgende eksempel illustrerer nogle enkle matematiske operationer i C + + : Hej
int x = 5;
int y = 6;
int z = x + y //z = 11
z = x - y //z = -1
z = z * x //z = (-1 x 5) = -5
x = å /å //x = 1
flow of Control : If ... ellers
For at styre, hvordan et program fungerer , programmøren bruger flow - kontrol udsagn. Disse udsagn er afhængige af betingede udsagn , som bruger sammenligningsoperatorerne indbygget i C + +. Betingede udsagn sammenligne to eller flere værdier og returnere en sand eller falsk værdi baseret på sammenligning. Den "hvis" erklæring bruger en betingelse for at bestemme en fremgangsmåde. Hvis en erklæring er sandt, så hvis erklæring vil udføre en blok af kode. Ellers enten ikke sker noget, eller en anden blok af kode henretter , hvis en tilsvarende " ellers " erklæring eksisterer. Følgende eksempel illustrerer if-else udsagn : Hej
if ( x = 5)
{
//gør noget
}
< p > ellers
{
//gør noget andet
}
Flow of Control : Loops
Ud over if-else udsagn , C + + også indeholder sløjfer. En løkke tager en blok af kode , og gentager det baseret på en betinget . Den " mens" løkke fortsætter med at sløjfe over en blok af kode , indtil en betingelse er opfyldt . For eksempel er følgende, mens løkken vil fortsætte, indtil variablen x er større end eller lig med y, og derefter gå videre : Hej
while ( x < y) {
//kode < br >
}
A "for " loop fungerer på en lignende måde , men er mere velegnet til løkker , hvor en bestemt mængde af iterationer er nødvendige. En for-løkke tager en heltalsværdi , efterfulgt af en tilstand , efterfulgt af en tilvækst nummer . I det følgende eksempel tager for-løkken et heltal "i", og fortsætter, indtil jeg er lig 50 år. Den variable jeg vil øges med én for hver sløjfe gentagelse : Hej
for (i , i < 50, i = i + 1 ) {
//kode
}