pseudokode er en måde uformelt repræsentere strukturen og logikken i et edb- program, før du rent faktisk begynder at kodning det . Pseudokode behøver ikke at matche enhver specifikt format eller syntaks , så det er et simpelt værktøj til at designe et program . Du kan oprette pseudokode repræsentation af et program, der beregner firkantede tal ved at tænke gennem datastrukturer, brugerinteraktioner og matematiske beregninger sådant program ville kræve. Programmet omtalt i denne artikel vil beregne kvadrater af en række numre, der starter og slutter med tal brugeren giver. Instruktioner
1
Skriv en række instruktioner , der vil bede brugeren om start og slut tal gemme dem i separate variable , og sørg for at kontrollere, at slutter tal er større end eller lig med start nummer . Pseudokoden kunne se noget som dette : Hej
Initialiser Start og Slut som heltal
Print " Hvad er det første nummer i serien? "
Input Start
< p> Udskriv " Hvad er det sidste nummer i serien? "
Input End
End < Start
Print " Angiv et større slutning nummer. " < br >
Input End
End Mens
2
Skriv anvisninger til, hvordan computeren vil beregne og vise de firkantede numre. For eksempel kan du ønsker at bruge en " mens" loop , der vil holde beregning og visning af kvadrater , indtil du når brugerens ende nummer. I pseudokode , ville det se nogenlunde sådan her : Hej
Start < = Slut
Print (Start * Start)
Print " "
Start = Start + 1
end Mens
3
Check over din pseudokode , der løber gennem det linje for linje og sporing af værdien af hver enkelt variabel efter hver linje er udført , og hvad viser computeren på hvert punkt i programmet. Hvis du finder fejl i strukturen eller logikken i programmet , er det lettere at løse dem i pseudokode , som vil være enklere end den faktiske kode.