En af fordelene ved at lære at programmere i en cross-platform sprog , såsom Java, er, at hvis du har brug for en specialiseret værktøj, såsom en quiz program, der vil tilfældigt vælge sine poster fra en bank af spørgsmål , kan du gøre det selv . Det er også et nyttigt projekt, hvis du er nybegynder med Java, fordi det introducerer dig til sprogets tilfældige nytte og giver dig praksis med kontrolstrukturer som løkker. Instruktioner
1
Import de nødvendige biblioteker med syntaksen på selve toppen af din kildekode : Hej
import java.util.random ,
import java.io . * ;
2
Erklær en ny generator af tilfældige tal i din " public static void main" klasse med syntaksen "Random randomizer = new Random (); ", hvor " randomizer " er det navn, du vælger at give til din randomiserende objekt og derefter erklære en konsol objekt med syntaksen "Console input = new Console (); ", hvor "input " er det navn, du giver konsollen objekt
3 < p . > Erklær følgende variable:
int valg ,
String selektion
hvor " valg " er det navn, du vil give den variabel, der vil holde den tilfældige spørgsmål udvælgelse, og "valg " er det navn, du vil give den variabel, der vil holde brugerens svar valg
4
Erklær en streng array med syntaksen ". QuestionList = new String [n ] [2] ; " hvor n er antallet af spørgsmål din quiz vil omfatte og " QuestionList er det navn, du vil bruge til dit array
5
Brug følgende syntaks for hvert spørgsmål , hvorfra du vil dit program til at tegne . :
QuestionList [n ] [ 0] = " Mit spørgsmål \\ nA : svar En \\ nB : Svar Two \\ nC : Svar Tre "
QuestionList [n ] [1] = " Correct svar "
hvor" n " er antallet af dit spørgsmål (starter ved nul) , " My spørgsmål "er spørgsmålet , A - C er de mulige svarmuligheder , og" Korrekt svar er bogstavet svarende til det korrekte svar . Den " \\ n" vil gøre konsollen begynde at vise tekst på en ny linie , så ovenstående sytntax vises som : Hej
Mit spørgsmål
A : Svar En
B : svar To
C: svar Tre
6
Opret en løkke med syntaksen : Hej
int runde = 0;
while ( rund < spørgsmål ) {
(resten af programmet her )
rundt = runde + 1 ,
}
hvor " runde " er det navn, du vil give en variabel, der vil spore antallet af spørgsmål i programmet har vist , og " spørgsmål " er antallet af spørgsmål, du ønsker din quiz program til at spørge før du afslutter . Den resterende del af koden vil gå mellem ", mens (rund < spørgsmål) (" og " omg = round + 1 ,
7
Generer en tilfældig spørgsmål med syntaksen " valg = randomizer.nextInt ( n ) ", hvor " n "er det samlede antal spørgsmål , du har tilføjet til din pool (starter ved én, ikke nul)
8
Display dit valg med syntaksen . " System.out.println ( QuestionList [ valg ] [ 0 ] "og derefter skrive" valg = input.readLine (); . "på næste linje Dette vil vise spørgsmål, og lade brugeren indtaste et svar
9 < p . > Brug den følgende syntaks til at kontrollere svaret : Hej
hvis svaret var "+ QuestionList [ valg ] [1] ),
}