Java er et objekt -orienteret programmeringssprog. Et princip funktion af objekt- orienteret programmering er indkapsling. Indkapsling en data medlem skjuler det bag en grænseflade . Data forbliver skjult fra alle objekter , der forsøger at interface med det. Den indkapsle interfacet bestemmer præcis, hvordan objekter kan påvirke de skjulte data. En god måde at øve objektorienteret Java-programmering er at skrive en hurtig program, der skjuler en data -medlem og giver også en offentlig grænseflade, der giver adgang til data. Ting du skal
Java Software Development Kit med NetBeans Integrated Development Environment (IDE) Bundle (se ressource for link)
Vis Flere Instruktioner
1
Load NetBeans IDE ved at klikke på programmets ikon . Når programmet belastninger , navigere til "Ny /New Project" og vælg " Java Application " fra listen på højre side af skærmen. En ny kildekode fil vises i NetBeans teksteditor. Kildekoden fil indeholder en ny klasse erklæring og en tom hovedfunktion. Det skal se nogenlunde sådan her : Hej
offentlig Class className
{ public static int main ( String [] args ) { }}
2
Opret en skjult , eller private data medlem inden for de krøllede parenteser i klassen erklæringen , men over den vigtigste metode erklæring. Den private data medlem vil være utilgængelige undtagen ved særlige getter og setter metoder. Til alle andre formål , vil data medlem være usynlig . Dette er muligt på grund af anvendelsen af ordet "privat" i datamedlem erklæring . Skriv følgende mellem de krøllede parenteser i den vigtigste metode : Hej
private int x = 4;
3
Opret en setter funktion med navnet " setX ", der vil ændre værdien af den variable x . De variable x kan ikke ændres på nogen anden måde på grund af sin private attribut . Det er reelt usynlig for andre objekter. En setter funktion simpelthen indstiller en værdi til variablen x. Skriv følgende under erklæring skrevet i det forrige trin : Hej
public void setX ( int y)
{x = y ;}
4
Opret en getter funktioner hedder " getX ", som griber den aktuelle værdi af x. Det er den eneste måde at finde ud af, hvad værdien af x er , da det er private og kun tilgængelige fra inden for denne klasse. Skriv følgende getter under setter skrevet i det forrige trin : Hej
offentlig int getX ()
{return x ;}
5
Opret en ny instans af denne klasse bruger den vigtigste metode . Dette giver dig mulighed for at få adgang til getters og settere . Hvis du vil oprette en ny instans af klassen , skriver følgende erklæring inden for de krøllede parenteser i den vigtigste metode : Hej
className cN = new className ();
6
Indstil værdien for variable x ved hjælp af setter funktion " setX ." Dette er den eneste måde at få adgang til denne private område , da det er effektivt usynlig. Skriv følgende udtalelse under den tidligere opgørelse , stadig inden de krøllede parenteser i den vigtigste metode : Hej
cN.setX (8),
7
få værdien af variablen x ved hjælp af getter funktion " getX ". Denne funktion kan anvendes i forbindelse med et print-funktion til at sende værdien til output konsollen . Hvis du vil udskrive værdien af x ud til konsollen , skal du skrive følgende erklæring under én skriftlig i det forrige trin : Hej
System.out.println ( cN.getX ());
8
Kør dit program ved at trykke på F6. Programmet skjuler variable x fra alt , men sin egen klasse , som har en getter og setter metode. Ved at påberåbe disse metoder , kan du indstille og få værdier for x , uden nogensinde at se x selv. Programmet udskriver værdien " 8 ", da det var det x blev ændret til ved setter metoden.