Nogle gange er en begivenhed eller handling i en Flash-animation eller film udløst af en anden begivenhed eller handling : et museklik , presning af en tast på tastaturet eller en film efterbehandling spiller, for eksempel. For at skrive ActionScript kode, der letter sådanne triggere, designere og programmører skal være fortrolig med typer af koder, kaldet " hændelseshandlere " og " event Lyttere ". Ved at lære nogle af de grundlæggende , kan du oprette ActionScript for Flash , der reagerer på forskellige måder til begivenheder . Ting du skal
Flash CS3 , CS4 eller CS5
Flash ( . Fla -fil) med symboler i det
Vis Flere Instruktioner
Listening Events
1 < p > Åbn en Flash ( . fla -fil) , der har en eller flere symboler på Stage. For at en Flash-animation til at reagere på en bruger -genereret begivenhed som et museklik eller presning af en tast på tastaturet, først animationen har at "høre" begivenheden. I ActionScript , dette kaldes en " Listening Event. " Med andre ord er koden indsat i ActionScript til at fortælle animationen at "lytte " til en bestemt stimulus ( eller begivenhed) , som et museklik.
2
Vælg " Selection Tool ", og klik et symbol på scenen . Sige, at symbolet er en blå firkant hedder " blueSquare ", og at når du konverterer det til et symbol , du klassificerer det som en knap. Nu kan du tilføje kode til symbolet for at fortælle den til at lytte til et museklik.
3
åbn panelet Actions ( " F9 "). Indsæt et nyt lag på Tidslinjen og navngive den " handlinger ". Klik på frame 1 i layer
4
Sæt markøren på den første linje i panelet Handlinger , og uden anførselstegn , type " blueSquare.addEventListener ( MouseEvent.CLICK , onClick ), " . Stedfortræder det faktiske navn på symbolet for " blueSquare ". I denne kode , vil du sige , at du vil have et symbol ( blueSquare ) for at lytte ( addEventListener ) . Desuden er den kode, siger, at det skal lytte til en mus begivenhed type ( MouseEvent ) , snarere end fx et tastatur begivenhed. Derefter koden fortæller det symbol, der specifikt muse omstændigheder bør lytte til ( et klik ), da en mus kan klikke , bevæge sig i fire forskellige retninger , rul eller højreklik. Endelig er den kode, siger fortæller symbolet til at gøre noget, når den hører klikket ( onClick ) . Denne kode fortæller simpelthen symbolet hvad de skal lytte efter. Det behøver ikke fortælle symbolet hvad den skal egentlig gøre, når det " hører " museklik . Til det, skal du tilføje mere kode , der definerer " onClick ". Den type kode, du vil tilføje kaldes en "Event Handler. "
Hændelseshandlere
5
Placer markøren i slutningen af linje 1 i kode i ActionScript Panel og trykke på " Enter" to gange. Type " funktionen onClick ( event: MouseEvent ) : void " . Dette sætter op på definitionen for at definere funktionen af , hvad der vil ske med symbolet , når musen er klikket på. I dette tilfælde, vil du fortælle symbolet til at rotere.
6
Tryk på " Enter "-tasten , og den type åben klammeparentes ( "{ "). Tryk på " Enter" og og skriv " blueSquare.rotation + = 45, " tryk "Enter" og skriv derefter et lukket klammeparentes ( "} "). Dette fortæller symbol for at rotere med uret 45 grader , når musen er klikket
7
Tryk på " Enter" to gange og type. " BlueSquare.buttonMode = true; " . Dette gør musemarkøren skifte fra en pil til en hånd, når musen bevæger sig over symbolet . Det er en intuitiv fingerpeg til brugeren at symbolet er click- stand og noget vil ske, når der klikkes .
8
Gem filen og teste filmen.