Game Maker er et program, der giver dig mulighed for at oprette dine egne spil uden at skulle lære en eneste linje kode . Selv om de fleste ting kan gøres helt med sin træk-og- slip grænseflade , nogle operationer kræver brug af GML , den medfølgende programmeringssprog. Ændring af spillets baggrundsbilledet (eller " BG " for korte ) sker for at være en af dem --- men heldigvis er det stadig en simpel proces, og kan gøres selv med de avancerede funktioner slukket . Instruktioner
1
Start Game Maker , og klik på knappen på værktøjslinjen , der ligner et maleri af et landskab . Klik på " Load Background "-knappen i det vindue der kommer op, og vælg et billede fra fil - browser dialogen . Klik på "OK" for at bevare dine ændringer. Dette skaber et baggrundsbillede ressource ( automatisk navnet " background0 ") , som kan vises på skærmen ingame . Game Maker har ingen grænse for antallet af baggrunden ressourcer, du kan have i et projekt --- til denne tutorial , vil vi bruge to . Foretag det andet baggrunden ressource ( " BAGGRUND1 ") ved at gentage de samme trin.
2
Opret en programmerbar objekt ved at klikke på knappen på værktøjslinjen , der ligner en blå kugle . Klik på " Add Event" knappen og vælg " Key Press "> " Any Key " fra event Selector . Skift til fanen Kontrol af handlingsplanen Block paletten og træk et udføre kode blok ind i panelet Handlinger . Type " background_index [0 ] = BAGGRUND1 ," (minus anførselstegn) i det vindue, der åbnes, og klik på den grønne flueben knappen for at bevare ændringerne . Denne linje kode vil ændre baggrunden for det andet billede , du har oprettet : " . BAGGRUND1 " billedet navngivet
3
Nu gør det, så baggrundsbilledet skifter tilbage igen, når tasten slippes. Tilføj en "nøgle Release" > " Any Key " begivenhed og give den en udføre kode blok så godt , denne gang med koden " background_index [0 ] = background0 ; " . Dette vil gøre det modsatte af den første linje kode , ændre baggrunden tilbage til det første billede: " . Background0 " billedet navngivne Tryk "OK" for at holde dine ændringer til objektet.
4
Opret en plads til dit spil at finde sted i ved at klikke på de blå- bordered hvide boks på værktøjslinjen. Klik på fanen "Baggrunde" og indstille start baggrunden for værelset til " background0 ". Klik et vilkårligt sted inde i rummet for at skabe en instans af dit objekt . Nu nogen tastetryk vil blive opdaget af det og handlede efter i overensstemmelse hermed.
5.
Klik på den grønne "Play" -knappen for at teste dit spil. Når det belastninger , holde en vilkårlig tast for at se baggrunden ændring fra " background0 " til " BAGGRUND1 ". Slip tasten for at ændre det tilbage igen.