En container klasse er en klasse, hvis instanser indeholde andre klasser. Standard Template Library ( STL) for C + + findes på STL hjem webside og består af associative containere , sekvenser , strygere og meget mere. Vektoren klasse er en sekvens og ligesom alle de container klasser , er det en skabelon, der kan indeholde enhver objekttype . Følgende trin forklarer , hvordan man bruger denne vektor STL container klasse. Instruktioner
1
Study hvad vektor klassen gør. Det understøtter indsættelse og sletning af dens elementer og tilfældige adgang til disse elementer. En vektor hukommelse styres automatisk styres og dens elementer kan variere dynamisk.
2
Vide, hvor vektor er defineret. Det er i en standard header kaldet vektor og en ikke-standard header kaldet vector.h som er inkluderet for bagudkompatibilitet .
3
Lær syntaksen for vektoren klassen. Det er Vector hvor T er den type objekt, der skal gemmes i vektor-og Alloc er antallet af elementer til at allokere hukommelse
4
Kig på følgende eksempel for en simpel brug af vektoren klassen. : nær
//erklære vectorvector prøve (3) , v [ 0 ] = 5; v [ 1 ] = v [ 0 ] + 2 ;//v [ 2 ] = 5 + 2 = 7v [ 2 ] = v [ 0 ] + v [ 1] ;//v [ 0 ] = 7 , v [ 1 ] = 2 , v [ 2 ] = 5reverse ( v.begin ( ) , v.end ());
Bemærk vektor anvendes på samme måde som en almindelig matrix uden at allokere hukommelse .
5. Overhold brugen af omvendt i sidste linje af koden i trin 4 . Denne funktion tager en række elementer ( hele vektor v i dette tilfælde) , og vender deres rækkefølge.