Game Maker , spillet design suite af YoYo Games , forsøger at gøre det så nemt som muligt for nonprogrammers at producere fantastiske spil uden at få deres Computer Science grad. Men selv Game Maker være lidt svært at bruge og lære , især da mange af de mest kraftfulde funktioner er skjult i Game Maker Language ( GML ) . Her er nogle tips til at hjælpe dig. Brug Game Maker arv Features
i avanceret tilstand , er objekter lov til at arve fra en forælder objekt type. Dette åbner op for en bred vifte af funktioner udover den indlysende fordel at kunne skrive en grundlæggende funktion én gang for en bred vifte af underordnede objekter, der har et træk . Mest bemærkelsesværdigt , og nævnt i flere detaljer senere i artiklen " for - hver" loops skabt med GML kan tage en forælder objekt som et argument , og fortsætte gennem moderselskabet og alle dets børn.
Byg en opskrift bog
Nej, det har intet at gøre med Martha Stewart. I stedet bør en programmør kun nødt til at løse et givent problem én gang. Når du arbejder i Game Maker , bruge lidt tid , efter at du lære at gøre noget, at skabe en abstrakt løsning på dette problem, og lagre den i en " opskrift bog" til senere. På den måde, som du får erfaring , vil du aldrig nødt til at genopfinde den dybe tallerken , og vil snart have et bibliotek af Game Maker algoritmer til rådighed for fremtiden.
Lær at bruge GML < br >
drag-and -drop programmering model af Game Maker er en af dens største styrker , men denne model for udvikling kan kun være så kraftfuld. Sandelig store spil bliver nødt til at bruge Game Maker Language som det mindste noget af tiden. Selvom det indebærer en investering af tid til at lære , nogle ting er faktisk nemmere i GML .
Start Small
p Hvis du er ny til Game Maker , er det sandsynligvis bedst at starte på et lille projekt i en veldefineret genre velegnet til Game Maker værktøjssæt . Kloner af spil som Breakout , Tetris og Pacman er gode valg . Disse giver dig mulighed for at lære det grundlæggende i spiludvikling , lære hvordan Game Maker fungerer og få et spil under bæltet . Husk: . Ingen kunstner i historien nogensinde er produceret hendes mesterværk som hendes første kunstværk
Brug " med ()" Construct
Antag at du har et objekt beregnet til repræsenterer en klasse af fjender , vi ringer til dem " Goombas ". Brug af "med" konstruere , kan du tildele en rutine skal udføres på alle goomba objekter øjeblikket er indlæst i et rum : Hej
med ( Goomba ) { performFunction () }
p Det er endda muligt til at bruge " med (alle) " til at udføre en handling på alle belastede forekomster af alle objekter. " med () " er en af de mest magtfulde kommandoer i GML . Dette virker også på børns objekter. Så hvis der er to objekter , " fjende " og " Goomba " med Goomba barn af fjenden, og derefter kalde " med (fjende )" også vil ringe til alle goomba objekter.
Document dit arbejde < br >
p Det er let at glemme den lille kommentar handling begravet inde i "Control " fanen , men det er en af de vigtigste tiltag i hele menuen for udviklingen af et nontrivial projekt. Som du oprette begivenheder , så prøv at forestille dig, hvad en totalt fremmed til dit spil ville se, hvis han ledte på din handling script. En virkelighed programmering er , at dette er, hvad dine egne begivenheder vil ligne til dig, hvis du stopper udvikling for mere end et par dage. Så hvis en tilfældig blik ikke fortælle dig, hvad der sker i dit tilfælde , skal du tilføje en kommentar til din begivenhed til at forklare, hvad der bliver gjort og hvordan.