Alt for meget fokus på virtual reality – væksten kommer et helt andet sted

Det er svært ikke at blive en smule begejstret over alle de virtual reality-nyheder, der serveres i en lind strøm på de store tech-messer.

Smart og overbevisende ser det ud, når man “vandrer rundt” i de virtuelle verdener eller spiller spil og andre ting med et VR-headset på hovedet.

Men én ting er som bekendt den umiddelbare tech-fascination; noget andet er de kommercielle fremtidsudsigter.

Her kommer VR-produkterne til at få svært ved at følge med en beslægtet produktkategori i de kommende år: Augmented reality-briller til erhvervslivet.

Det er analysefirmaet ABI Research, der vurderer, at AR-brillerne vil kunne skabe en omsætning på 46 milliarder dollars, omkring 300 milliarder kroner, i år 2021.

Til sammenligning vil markedet for VR-headsets til den tid kun kunne klare en omsætning på, hvad der svarer til 98 milliarder kroner.

“Til trods for begejstring i år i spilsektoren, ligger de stærkeste muligheder i AR til virksomhedsbrug, fordi det giver virksomheder mulighed for at løse udfodringer med effektivitet på arbejdspladsen og finde måder at udnytte teknologierne til at forbedre eksperimenterende forretninger inden for retail og underholdning,” skriver ABI Research blandt andet.

Annonce:


AR bliver tre gange så stort
Når AR-markedet forventes at være tre gange så stort som VR-markedet, skyldes det i høj grad, at det er virksomhederne, der er i sigtekornet med AR, mens VR umiddelbart sigter mere efter private forbrugere.

ABI Research fremhæver blandt andet industri-virksomheder, sundhedsområdet, det offentlige og militæret som oplagte AR-brugere i de kommende år.

Det ventes, at der i 2021 vil blive sendt 27 millioner AR-briller afsted fra producenternes fabrikker, og når man lægger salget af de mange software-løsninger sammen med selve brille-saget, ryger den samlede omsætning helt op på 750 milliarder kroner om få år ifølge ABI Research.

Analysefirmaet forventer dog, at også VR-produkterne nok skal begynde at sælge.

Det vil blandt andet ske med udgangspunkt i produkter som Oculus Rift, HTC Vive og Sonys PlayStation VR (PSVR), der alle lanceres i år.

Læs også:

Masser af virtual reality-nyheder: Minecraft og billigere headset på vej

Goldman Sachs: Virtual reality-markedet overgår pc-salget om 10 år

Posted in computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>