Dansk indie-spil er en sand perle



I Back to Beds drømmeunivers giver det mening, at blå fisk fungerer som broer, og trapper giver adgang til at gå på lodrette vægge.

Bob er søvngænger. Nat efter nat vandrer han ind i sine egne drømmes surrealistiske landskaber, mens han skridt for skridt har kurs mod landskabets uendelige afgrunde – eller endnu værre, de larmende vækkeure, glubske køtere eller hvaler på skinner, som også befolker hans indre univers.

Det er kun dig, hans underbevidsthed, i form af et mærkværdigt hundelignende væsen, som kan få Bob sikkert tilbage i seng, uden han vågner op undervejs til de skønne dyner.

Fra studieprojekt til professionelt spil
Back to Bed er lavet af spilfirmaet Bedtime Digital Games, der har base i Aalborg. Men oprindeligt er spillet udsprunget af spiluddannelsen DADIU i 2011, hvor det var resultatet af en seks ugers studieproduktion.

Konceptet fik ros og en del af folkene bag valgte at arbejde videre med det. I den første lange tid var Back to Bed imidlertid mest et hobby eller fritidsprojekt for de på det tidspunkt op imod 18 mennesker, som var involveret i spillet.

Crowdfunding-kampagner, først på danske Booomerang, og siden på amerikanske Kickstarter gav midler til at fortsætte produktionen, mens en professionalisering af selve firmakonstruktionen sidste år, så kun en håndfuld mennesker i stedet kunne arbejde fuldtids med spiludviklingen, har flyttet Back to Bed fra et at være et hobbyprojekt til en mere kommerciel spilproduktion med tilhørende finish.



Det er til tider noget af en udfordring at få Bob tilbage i sengen, efterhånden som banerne bliver mere komplekse undervejs i spillet.

Dali møder Escher
Visuelt trækker Back to Bed inspiration fra M.C. Eschers velkendte trappelandskaber med forskruede perspektiver og tilsætter så et stænk af Salvador Dalis surrealisme. Hvilket suppleres af en lydside, der i sine baglænsforvrængede talestumper er et klart nik til tv-serien Twin Peaks.

Spilmekanikken er forbløffende enkel. Når Bob støder ind i noget, drejer han til højre – det er så underbevidsthedens opgave at placere grønne æbler, så Bob til sidst ender tilbage i sin seng. Der er selvfølgelig sjældent nok æbler til, at Bob kan komme sikkert frem, så de skal flyttes undervejs ligesom landskabernes forhindringer skal udnyttes.

Det enkle krydres så med portaler, som kan bringe Bob fra den ene ende af en bane til den anden. Omvandrende vækkeure og køtere, som vækker Bob, hvis han render ind i dem. Og afgrunde der til tider kan bygges broer over ved at placere en stor blå fisk.

Back to Bed er på den måde et klassisk puzzle-spil. Og i de øjeblikke hvor det er allerbedst designet, giver løsningen på en bane denne her lille aha-oplevelse, som løfter spillet til at være en sand perle. 

Steam

Posted in computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>