Spioner infiltrerede forgæves World of Warcraft

Tusindvis af lukkede chatkanaler og millioner af virtuelle identiteter kunne give terrorister og kriminelle et ideelt skjulested i virtuelle spilverdener som World of Warcraft og Second Life. Det frygtede både britiske og amerikanske efterretningstjenester ifølge dokumenter lækket af Edward Snowden. Det skriver New York Times.

Derfor infiltrerede efterretningstjenesterne angiveligt spillene for at aflure kommunikationen og rekruttere potentielle efterretningskilder.

Men ingen af efterretningstjenesterne beretter om held med at lade agenter bruge tid på at få deres shaman op på level 80 for at komme med på Al Qaedas World of Warcraft-raids. Sandsynligvis fordi spilfirmaerne registrerer alt om brugerne for at undgå snyd, og derfor er det i praksis en uinteressant kanal for terrorister.

Spilfirmaet Blizzard oplyser ifølge New York Times, at en eventuel overvågning i spillet er sket uden selskabets vidende og tilladelse.

Efterretningstjenesterne har ifølge de lækkede dokumenter også forsøgt at infiltrere Microsofts Xbox Live, som Xbox-spillere også kan benytte til at tale sammen.

Posted in computer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>